De Beren Gieren bestaat tien jaar. Om dat te vieren, nam het pianotrio de tien door de jaren heen gecomponeerde stukken Broensgebuzze opnieuw op en bundelde er zes op een ep.
De van origine Nederlandse pianist-componist Fulco Ottervanger en zijn Vlaamse partners in crime Lieven van Pée op bas en Simon Segers op drums zijn altijd in voor een goed idee. Het tienjarig bestaan vormde een prima gelegenheid om de tien als een rode draad door hun oeuvre zigzaggende stukjes Broensgebuzze eindelijk eens te bundelen.
Broensgebuzze is kernachtig en melancholisch
De tien stukken Broensgebuzze wijken af van het andere werk van De Beren Gieren. Ottervanger: “Het zijn in notenschrift vastgelegde composities. In die zin zijn het bijna klassieke stukken, met bladpapier exact te reproduceren. Ze zijn vaak kort, en heel kernachtig. Ze verschillen onderling wel sterk, maar bezitten wel een overkoepelende sfeer. Er zit iets melancholisch in, en misschien iets Oost-Europees.”
De heren van De Beren Gieren kennen elkaar vanaf 2002. Ze zijn pas gaan tellen vanaf het moment dat ze de talentenwedstrijd van Gent Jazz wonnen. Daarvoor waren ze meer een jamband. En met zijn vieren. De naam De Beren Gieren was er opeens. Gewoon verzonnen.
De Geren Gieren spelen akoestisch en helder
“De leden maken De Beren Gieren”, aldus Simon Segers. “Er is veel inspraak. We zijn echt een trio. Je zou kunnen denken dat Fulco de grootste invloed heeft omdat hij de nummers schrijft, maar zo is dat niet. Het voelt alsof we alle drie evenwaardig zijn. Dat is organisch zo gegroeid. We steken er alle drie evenveel energie in. Fulco komt met de compositie, maar er is altijd nog de mogelijkheid tot kneden. We gaan samen met de melodie en harmonie aan de slag.”
Volgens Segers spelen De Beren Gieren vrije muziek. “We gaan er geen stevige beat onder zetten om het toegankelijker te maken. Het mag los zijn, maar het moet wel ergens over blijven gaan. Ik ben blij met de klank van de ep Broensgebuzze. Het is een stap vooruit. Samen in één ruimte, in één studio, zonder elkaar ook maar ergens in de weg te zitten. Omdat het akoestisch is, moet je met de juiste dynamiek alles helder inspelen. Helder qua ideeën vooral.”
(foto: Grégoire Verbeke)