Quarantena Songs
Dox Records
Jazz
De Spaanse pianist Xavi Torres (met een vaste plek in de NL-jazzscene) besloot tijdens de lockdown dertig dagen lang elk etmaal een compositie te schrijven. Zo kun je immers je creativiteit een nuttige bedding geven. Torres (1991) nam veertien van zijn stukken op met twee formaties. De eerste zes tracks laten hem horen met twee Spaanse begeleiders: bassist Reinier Elizarde ‘el Negrón’ en drummer Andreu Pitarch. Die stukken werden opgenomen in Madrid. De rest kwam tot stand in de Powersound Studio in Amsterdam, met Clemens van der Feen (bas) en Jamie Peet op drums. De pianist gelooft dat muziek een hybride vorm van kunst is. Aan de ene kant is het een product van de ons omringende wereld, aan de andere kant kan muziek dienen als een vorm van ontsnapping uit de grimmige realiteit. ‘Ik probeer me te verbinden met de werkelijkheid en de problemen daarin, en dan probeer ik muziek te maken die dat te boven gaat en voor zichzelf kan spreken.’ Ook in zijn pianistische opvattingen toont Torres dualiteit; hij is opgeleid als klassieke én als jazzpianist. Is er verschil te horen in de stukken die hij met zijn Spaanse dan wel Nederlandse begeleiders maakte? In beide gevallen dienen de composities om de hoop op betere tijden levend te houden. Het lijkt wel dat Torres op Spaanse tracks als Empty Streets en Futur een pietsje meer op de voorgrond staat dan op ‘Amsterdamse’ stukken als Upside Down en Luz. Allicht, Jamie Peet op drums.
Coen de Jonge
Ian Siegal Meets Johnny Mastro
Easy Tiger Continental Blue Heaven Blues De openende boogie Four On The Floor blaast je zowat omver. Van de grootste contemporaine Britse bluesman Ian Siegal