Vijay Iyer

Vijay Iyer

Compassion
ECM Records
Compassion is de tweede titel van het nieuwe trio van Vijay Iyer met bassiste Linda May Han Oh en drummer Tyshawn Sorey. De pianist gaat in de inlay uitgebreid in op het fenomeen inspiratie en de inspiratiebronnen voor dit album. Net als bij andere kunstvormen vormt de werkelijkheid voor instrumentale muziek een bron van inspiratie, aldus de geëngageerde Iyer. Wie of wat begeesterde hem zoal? Te veel om op te noemen. Van maatschappelijke problemen als racisme en de pandemie tot muzikale helden. Maar ook zijn vader die in 2021 overleed. Voor hem schreef hij eerder For My Father. Het thema daarvan komt in één van de nieuwe stukken terug. In datzelfde jaar stierven ook helden Desmond Tutu (Arch) en Chick Corea. Stevie Wonders Overjoyed is een eerbetoon aan Corea die dit nummer op zijn laatste livestream coverde. Iyer kreeg van hem de piano waarop hij dit speelde. Zo is dit een zeer persoonlijk album. Dit uit zich in twaalf bevlogen stukken, waarvan negen van eigen hand. Het drietal weet elkaar opnieuw naar grote hoogten te tillen. De onderlinge chemie is hoorbaar in de vloeiende interactie en de organische dynamiek. Daarin heeft ieder een duidelijk eigen signatuur: Iyer’s aanslag is helder en direct; Oh heeft een soepele stijl met veel laag register; Sorey munt uit in subtiliteit en afwisseling. Ritme is een belangrijk bestanddeel met af en toe stevige grooves. Het abstractieniveau is vaak wel hoog, waardoor de muziek maar op weinig momenten echt weet te raken. Alle compassie ten spijt.
Mathijs van den Berg

Johanna Burnheart

Johanna Burnheart