Het nieuwe trio van de Leidse sopraansaxofonist en fluitist Pieter de Mast begon de opnamen te maken net voor de coronabeperkingen. Noodgedwongen moest het drietal vier jaar later nog eens bijeenkomen om de rest van het album te laten registreren. Dat viel weer mooi samen met een concert op het podiem Hot House in Leiden, zodat twee stukken van dat optreden hier ook te horen zijn. Trio de Mast, dat verder bestaat uit pianist en organist Sebastiaan van Delft en percussionist Modar Salama, is de opvolger van het ensemble Windstreken dat in verschillende bezettingen optrad. Van Delft was in die formatie ook actief. Salama is afkomstig uit Syrië en opereert vanuit Amsterdam.
Het qua genre en stilisme open karakter van Windstreken is gebleven, waarbij soms nog tijdens een stuk de referentiekaders verplaatst kunnen worden, of misschien zelfs versterkt. Die kaders konden bijvoorbeeld verwijzen naar Zuid-Indiase cyclische patronen, maar ook naar dansritmes uit de barok. Was in Windstreken het arrangement leidend voor de improvisatievrijheid van de indivuele musici, in het trio is die vrijheid veel fluïder zonder dat het ook maar een moment stuurloos wordt. Evenals in Windstreken staat in heldere thema’s de harmonie tussen de instrumenten centraal, en het trio klinkt haast als één instrument op bepaalde momenten. De Mast zelf lijkt door de jaren heen aan timbregelaagdheid gewonnen te hebben en het spel van Van Delft klinkt ook losser. Een mooi voorbeeld daarvan is de live-opname van For the Young Ones, eerder te beluisteren op Mundum Renovavit van Windstreken.
Ken Vos