Tomasz Dabrowski & The Individual Beings

Better
April Records
Het vorige album van de Poolse trompettist Tomasz Dabrowski en zijn zeskoppige Individual Beings uit 2022 werd door het gezaghebbende Downbeat omschreven als een duizelingwekkende ode aan het individualisme. Net als zijn mentor en landgenoot, de fameuze pionier Tomasz Stanko, bewandelt Dabrowski de wegen van de impressionistische jazz zonder vangnet. Je zou het freejazz kunnen noemen, maar dat is ook weer zo’n label. Wat opvalt bij beluistering van Better is dat de Pool samen met zijn deels Poolse, deels Scandinavische sextet met grote overtuiging het avontuur aangaan. Dat getuigt van wederzijds vertrouwen. Neem een iets meer dan zeven minuten durende track als Bataty, waarin Dabrowski omfloerst de leiding neemt, slechts geruggesteund door een enkele noot hier en daar van de in München geboren en in Wenen geschoolde bassist Max Mucha. Later komen daar saxen bij, maar de spanningsboog wordt bijna ondraaglijk, als luisteraar hou je de adem in – hoe loopt dat af? Vooral als een ogenschijnlijk ontstemde piano de idylle komt verstoren. De instrumentatie op Better is sowieso ongebruikelijk, want naast trompetten, saxen en electronica is er een hoofdrol voor twee zowel akoestische als electronische drummers, die het geheel niet alleen van bonzende ritmes, maar ook van suizende achtergrondpercussie voorzien, en in Skinny Griffin tot even uitbundige als weerbarstige feestvreugde leiden. Het is een van de kenmerken van The Individual Beings, die er niet op uit zijn hun publiek per definitie te behagen, maar hardnekkig nieuwe wegen willen zoeken. Met verbluffend resultaat.

Johanna Burnheart

Johanna Burnheart

Bär Burnheart Records Jazz/fusion De Duitse maar thans in Londen woonachtige violiste Johanna Burnheart opereert op het snijvlak van jazz en elektronica, de muziek die