The Preacher Men

The Preacher Men

Royal Flush
ZenneZ Records
Een album dat van start gaat met een nummer genaamd Music for Blueshorn raakt onvermijdelijk een gevoelige snaar en zo hoort het ook bij de muziek van een band die zich The Preacher Men noemt. Het saxofoon/Hammond/ drums- trio onder leiding van Efraïm Trujillo trakteert de luisteraar in iets meer dan een half uur op zeven pakkende nummers. Op het derde studio-album van dit powertrio staat elke gespeelde noot in dienst van de swing. Noem het gospel, blues of soul, alles komt voort vanuit dezelfde muzikale bron: de inspiratie. En deze inspiratie is verpakt in uiterst opwekkende muziek. Probeer maar eens stil te zitten bij het beluisteren van uptempo-nummers als Royal Flush en Sweet Tooth. Het vorige album Blue kende nog bijdragen van drie gastmuzikanten. Op het nieuwe album is er uitsluitend een gast te horen en dat is Trujillo’s Ploctonemaatje, bassist Jeroen Vierdag. Na het openingsnummer hebben Trujillo op de Eb blueshorn, Rob Mostert op zijn blote voeten achter de Hammond en Chis Strik op slagwerk voldoende aan elkaar. Ook het aantal nummers en de duur van het album is compacter dan het vorige, maar zeker niet beheerster of bescheidener. Hier geldt het credo less is more. En zo komt het trio op Royal Flush nog oprechter uit de verf dan op de voorganger. Klein puntje van kritiek wat betreft de volgorde: Donald Byrds’ Amen is nu te beluisteren als tweede nummer, maar het zou zo’n mooie afsluiting zijn geweest.
Robin Arends

Johanna Burnheart

Johanna Burnheart