Sandman Project

Sandman Project

Where Did You Go?
Batov Records
Jazz/World
Dat Tal Sandman leerling was van saxofonist Abate Barihun, ook wel bekend als de Ethiopische John Coltrane, is op haar officiële debuut Where Did You Go vooral in spirituele zin hoorbaar. Gitariste Sandman is afkomstig uit Jaffa, een multicultureel stadsdistrict van Tel Aviv waar Arabieren, Joden en christenen ondanks de gebeurtenissen die sinds 7 oktober vorig jaar de wereld in hun greep houden proberen harmonieus samen te leven, en ze zich inzet voor de lokale gemeenschap. Maar bovenal is Tal een magnifiek componist en dito instrumentalist in wier spel ondanks een enkel bluesschema of een surf twang toch de meeste tijd een karakteristieke Afrikaanse invloed doorklinkt. Vooral in het titelnummer gooit ze alle registers open. Naast bassist Ariel Harrosh, drummer Noam Cherchie en percussionist Tal Eyal die een prominente ritmisch fundament neerleggen is het vooral trompettist Tal Avraham die met haar prachtige spel enkele malen de show steelt. Producer Tomer Baruch speelt orgel en synthesizer, waarmee hij onder meer het met mysterieuze chants opgesierde The X Files een psychedelisch randje meegeeft. Compositorisch put Sandman uit vele bronnen. Zo is opener Karnataka met typerende toonladders geënt op een Zuid-Indiase trouwceremonie, heeft het ingetogen Chinese Box een sterk filmisch karakter, wat weer associaties oproept met componisten als Ennio Morricone en Maurice Jarre en is het titelnummer geworteld in Ethiopische jazzfunk. Dit grotendeels instrumentale album bevat een overvloedige schat aan rijke klankkleuren. Een meer dan geslaagd project van deze veelzijdige rasartieste.
Marcel Haerkens

Sandman Project

Sandman Project