Ronny deCarlo

Ronny deCarlo

Fonque Nouveau
Zennez Records
Ronny deCarlo was vorig jaar een van de winnaars van Keep an Eye – The Records. Volgens het juryrapport voelde het kwartet onder leiding van de Colombiaans/Nederlandse gitarist Roenik Roa Espinosa ‘als een échte band’. Het geld dat de band won werd aangewend om in Rotterdam acht composities op te nemen. Het debuut heet Fonque Nouveau, waarmee Ronny deCarlo een jaar heeft ingeluid waarin het aantal jonge jazzliefhebbers dat luistert naar de populaire UK jazz fors zal toenemen. De muziek uit de Engelse jeugdhonken is namelijk een jazzstroming die rijk op smaak is gebracht met dub, rap, afrobeat, dancehall, grime en reggae. Misha Voeykov, drummer Noah Bouwman en Roenik Roa Espinosa serveren op hun beurt vanaf het eerste nummer El Encuentro een mix van fusion, gospel en latin, met invloeden uit film- en gamemuziek. De hoofdrol is voor de gitarist die net dertig jaar is. Wat een talent is deze geboren Delftenaar. Tijdens zijn studie aan het Conservatorium van Amsterdam, was hij al een veelgevraagd sideman, met een open blik voor alles wat geen jazz was. Dat is te horen op het prachtige nummer Maktub. Daar weet hij met zijn snaren een flinke rauwheid aan de dag te leggen naast de strakke arrangementen en pakkende grooves. Uiteraard zijn er ook ingetogen nummers, zoals Canyons of het melodieuze en bluesachtige Turtle Island waarin de sound van Jan Akkerman’s Focus nagalmt. Fonque Nouveau is een prachtplaat die na elke draaibeurt weer een stukje van haar vele geheimen prijsgeeft.
Arjan Klaver

Johanna Burnheart

Johanna Burnheart