Pianist Esbjörn Svensson, voorman van het invloedrijke Zweedse jazztrio e.s.t., liet na zijn plotselinge dood in juni 2008 veel materiaal achter. Pas tien jaar later kon zijn vrouw Eva het opbrengen naar de muziek te luisteren die Svensson enkele weken voor zijn noodlottige duikongeval schreef.
Samen met vaste e.s.t.-producer Åke Linton stelde ze vast dat het zowel muzikaal als technisch om hoogstaand materiaal ging. Svensson had de composities zelf in de kelder van zijn huis met geavanceerde microfoons opgenomen. Op Home.S. staan negen, vooral korte stukken van in totaal ongeveer 36 minuten. Ze kregen als titels letters van het Griekse alfabet, een verwijzing naar Svenssons passie voor astronomie en het ontdekken van nieuwe muzikale terreinen. Tegelijkertijd geven ze ruimte voor persoonlijke associaties.
Svenssons stijl is onmiddellijk herkenbaar: helder en puntig met watervlugge improvisaties en versieringen. De stukken worden zorgvuldig opgebouwd en klinken zeer transparant. Het draait meer om de harmonieën dan om de melodieën. Svensson houdt het meestal luchtig, maar ook altijd spannend: de noten zijn nergens voorspelbaar, gedoseerde dissonanten zorgen voor scherpe kantjes.
Soms is de echo van e.s.t. hoorbaar, zoals in het dynamische openingsstuk of het vertellende Eta. In Gamma duikt plotseling de blues op. Maar het zijn vooral invloeden uit de klassieke muziek die opvallen. Door de open klank, de doorlopende figuren en barokke trillers dringt zich vaak de associatie met Bach of Scarlatti op. Zeta doet met zijn repeterende patronen dan weer denken aan Beethovens Mondscheinsonate. Ongelooflijk mooi.
Svensson neuriet soms heel zachtjes mee. Ook hoor je af en toe bijgeluiden. Maar dit leidt niet af van de geweldige luisterervaring. Home.S. biedt prachtige muziek en is een zeldzaam document van de unieke stem die Esbjörn Svensson in de jazzwereld was.
Mathijs van den Berg
Esbjörn Svensson
Home.S.
ACT Music
Jazz
Cd/Vinyl