Lizz Wright

Lizz Wright

Shadow
Blues & Greens Records/Virgin Music
Jazz/gospel
Vocalist Lizz Wright viert dit jaar haar 20-jarige jubileum met haar nieuwe album Shadow. De plaat valt onder haar eigen label Blues & Greens Records. Volgens eigen zeggen is dit het album dat ze altijd al wilde maken zonder tijdsdruk. De Amerikaanse werkte opnieuw met producer, componist en gitarist Chris Bruce (Sheryl Crow, Seal). De plaat luistert als een essay over verschillende gedaanten van schaduwen, waarbij rouwverwerking, intimiteit, communicatie, heling en liefde in elkaar overvloeien. De zangeres ging thematisch te werk en reflecteert daarbij op recente gebeurtenissen en gevoelens, alsook op oudere ervaringen. Shadow is tevens een eerbetoon aan Martha, Wrights geliefde grootmoeder die in 2022 overleed. In het zelfgeschreven ingetogen gospelnummer Root Of Mercy bezingt de vocalist een familieanekdote over haar oma. Muzikaal gezien bevatten de songs meer gelaagdheid dan in eerder werk; zoals in het sfeervolle openingsnummer Sparrow met een vrije improvisatiebijdrage van Angelique Kidjo. Strijkers, akoestische gitaar, een subtiel orgeltje en Fender Rhodes aangevuld met intieme koortjes wisselen elkaar af, gegoten in een pure en open klank. In het zwoele en catchy Your Love sprankelen vloeiende lijnen van harpiste Brandee Younger en verzorgt Meshell Ndegeocello stuwende baslijnen. Wright toont zichzelf van een sensuele kant in het zwoele en bluesy nummer Sweet Feeling. En met stukken als Cole Porters klassieker I Concentrate On You en slotstuk Who Knows Where The Time Goes (Sandy Denny) is wederom duidelijk dat Lizz Wright met haar fluwelen stem elk lied kan transformeren tot pure, poëtische schoonheid.

Lefteris Kordis

Lefteris Kordis

Aquarelles – Celebrating The Inner Child Inner Circle Music/Stilletto Jazz De Griekse pianist Lefteris Kordis rondde zijn muzikale studie af met een doctoraat aan de