1978
Rainbow Blonde
Soul
1978 is het geboortejaar van zanger José James. Het hoogtepunt van de disco. Maar James’ twaalfde studio-album is niet gemaakt voor de dansvloer, hij liet zich inspireren door de zwoele, sophisticated synth-soul van Leon Ware. En dat is ook waar – altijd – de schoen wringt bij José James: hij verwijst graag naar (of koketteert met) zijn grote voorbeelden, zoals hij eerder een eerbetoon bracht aan Billie Holiday en Bill Withers (Robert Paul zou jaloers zijn op zijn nauwkeurige imitatie). Een gebrek aan originaliteit? James is een kameleon met een uitstekende smaak die met gemak stijlen vermengt, maar wie is hij zelf? Musically it ticks all the boxes, maar het komt te bedacht, te gestileerd, te hip over. Vorm boven inhoud. Zelfs als James belangrijke thema’s aansnijdt, zoals racisme op For Trayvon en 38th & Chicago, klinkt het bestudeerd en daarom onwaarachtig en oppervlakkig. Het komt meer uit het hoofd dan uit het hart.
Peter Schong

Arbenz vs Arbenz Meets Ron Carter
The Alpine Session Hammer Recordings De Zwitserse slagwerker Florian Arbenz maakte albums met onder meer Greg Osby, Kirk Lightsey, Jim Hart en Tineke Postma. Nu