Origem
Music & Words
Fado
Fadozangeres Inês Graça balanceert in de fado’s op haar debuut Origem (herkomst) tussen die van Coimbra en Lissabon. Zo laat ze zich net als fadozangers uit Coimbra begeleiden door twee bespelers van de Portugese gitaar. Origem is een album waarop ze verschillende traditionele fado’s zingt zoals Amália’s Ai Maria en het door Amália’s componist Alain Oulman geschreven Havemos de ir a Viana. Hier klinkt haar stem wat vlak, terwijl die er weer uitspringt in de prachtige openingstrack Fados das Horas dat heel mooi begint met de Portugese gitaar. Over het algemeen heeft Graça een zachtmoedige stem die niet de voor fado karakteristieke saudade oproept maar de nummers eerder een licht gevoel meegeeft. Bij een fado corrido als Cidade Garrida past die lichtheid heel goed. Dit album maakt nieuwsgierig naar hoe Inês Graça zich de komende jaren tussen de vele vrouwelijke fadista’s van dit moment verder ontwikkelt.
Rik van Boeckel

Arbenz vs Arbenz Meets Ron Carter
The Alpine Session Hammer Recordings De Zwitserse slagwerker Florian Arbenz maakte albums met onder meer Greg Osby, Kirk Lightsey, Jim Hart en Tineke Postma. Nu