klankzand
Eigen beheer
Jazz
Er zijn twee dingen vreemd aan deze uitgave. Ten eerste is het een debuut meer dan twintig jaar na de oprichting van het kwartet. Ten tweede is de band vernoemd naar een compositie van Thelonious Monk, maar van zijn invloed is niet veel meer te merken, tenzij we zijn gevoel voor humor meewegen – dat is er hier in overvloed. Vroeger was dat een vast bestanddeel in de nieuwere Nederlandse jazz. De rietblazers Herman te Loo en Ditmer Weertman kunnen naast mooi melancholisch intoneren op gezette tijden ook flink scheuren op de no-nonsense grooves van bassist Joop Slager en drummer George van Heeteringen. Subtiel is het samenspel misschien niet, maar innemend des te meer. Een mooi voorbeeld van ouderwets doch fris musiceren is de groepscompositie op basis van Nedly Elstaks Sad Trumpets, toepasselijk droeftoeter getiteld. Herman te Loo is verzot op literaire verwijzingen, ditmaal naar Jerome Rothenberg.
Ken Vos
Humph
klankzand Eigen beheer Jazz Er zijn twee dingen vreemd aan deze uitgave. Ten eerste is het een debuut meer dan twintig jaar na de oprichting