Menu Sluiten
images_675d28c04794e3c683f4419536c4c15f

eBraam

Kippevel. Het is zeker 35, 40 jaar geleden dat ik de muziek van The Soft Machine voor het laatst heb gehoord (ik heb er niks van in huis), maar 3, geïnspireerd door haar album Third, brengt alles weer haarscherp terug. Toetsenspeler Michiel Braam vertolkt, op A Certain Kind van bassist Hugh Hopper na, uitsluitend eigen composities, maar je zou zweren dat je naar pas ontdekte historische tapes van de Softs zit te luisteren. Ik hoor ook allerlei citaten en verwijzingen in bepaalde modulaties, ritmische grapjes, de afwisseling van soundscapes en de totaalsound. De manier waarop Braam zijn solo’s vormgeeft is eveneens een ode aan Mike Ratledge, de organist van de Engelse avantpopgroep. (Sun Ra is een andere referentie, overigens.) 3 Is wederom een mijlpaal in de onnavolgbare carrière van Michiel Braam. Hij kan zich zodanig compleet in een genre ingraven dat je zou zweren dat hij er zijn ganse leven aan gewijd heeft. Free jazz, tango, ballroom geruis, opera’s die tegen schenen schoppen, schlagers, fanfare, zwikkende big bands, psychedelische pop – wat verder?

Eddy Determeyer

Deel bericht

Laatste recensies

Buddy Guy

This Is Buddy Guy! Craft Recordings/Concord In 1968 tekende Buddy Guy bij Vanguard en bracht er zijn tweede studioalbum A Man And The Blues uit.

Lees verder »

Bugge Wesseltoft

Am Are Jazzland Recordings  Toetsenist Bugge Wesseltoft is altijd op zoek naar het experiment. Drie jaar na soloalbum Be Am komt hij met Am Are.

Lees verder »

Efraïm Trujillo

Heroes ZenneZ Records Tenorsaxofonist Efraïm Trujillo brengt met Heroes een geweldig eerbetoon aan zijn illustere voorgangers als Gato Barbieri, Stan Getz en John Coltrane. Geen tribute, maar

Lees verder »

Gerald Clayton

Ones & Twos Blue Note The Bronx, New York was een halve eeuw geleden de bakermat van een muziekrevolutie. Dj’s gingen platenspelers niet meer alleen

Lees verder »