Aswat
Contre-Jour
World/Jazz
Sinds mijn eerste ontmoeting met Driss El Maloumi, de Marokkaanse maestro op de ud heb ik een zwak voor zijn uitbundige maar ook contemplatieve snarenspel. In het bejubelde trio 3MA (Marokko, Mali, Madagascar) speelde El Maloumi een sleutelrol.naast Balleke Cissoko, de grensverleggende Malinese koraspeler en de kleine tovenaar Rajery op de Malagaskische citer. Op Aswat, deel 1 van een symfonisch project, horen we een gerijpte Maloumi die veel stiltes tussen noten laat vallen, soms met uitbundig en stevig touché. Ontroerende vocale bijstand komt van zijn zus, die vaak in tranceachtige soefi-stijl uithaalt. Twee percussionisten bouwen mee aan troostende luisterervaringen. El Maloumi en zijn trio putten uit een omvangrijk palet songs uit de Noordwestrand van Afrika, soms van honderden jaren terug. Zijn solospel wekt verbazing, maar het kwartet duwt je ook met gemak dieper de groovy tracks in.
Pieter Franssen
Staples Jr. Singers
Searching Luaka Bop Soul Het twee jaar geleden uitgebrachte When Do We Get Paid van Staples Jr. Singers trok wereldwijd de aandacht. Het ging hier