Daniël van der Duim

Daniël van der Duim

Gilgamesh
ZenneZ Records
Toen de goden de mensen schiepen, gaven ze hen de dood en hielden het eeuwige leven voor zichzelf. Met een godin als moeder, vader een sterveling, moet Gilgameš zelf onsterfelijkheid zien te bereiken. Het epos van Gilgameš, de oudste vertelling bekend, is bij opgravingen teruggevonden op kleitabletten. Het speelt zich 4000 jaar geleden af in Mesopotamië. Gilgameš is koning van Uruk en misbruikt zijn macht. De goden creëren een man als een gelijke: Enkidu. Deze gaat het tegen Gilgameš opnemen. Na een tweestrijd worden de twee vrienden. Tijdens een gezamenlijk avontuur verliest Enkidu het leven. Voor Gilgameš de aansporing om op zoek te gaan naar het eeuwige leven. Een epische vertelling omzetten naar narratieve composities is toetsenist Daniel van der Duim op het lijf geschreven. De eerste delen zitten vol heldenmoed, daarna komen machteloosheid en rouw en wordt de muziek complexer. De instrumentatie en de uitvoering voeden het klankbeeld: de doedoek, een historisch Armeens dubbelrietinstrument (Loek van de Berg) refereert aan de oude tijd, de ijle klanken van trompettist Koen Smits, het ronde geluid van de klassieke Gibson (Prahant Samlal) in combinatie met bas-synth, Moog en drums brengen dit epos naar een tijdloze muzikale vertolking. Prachtig is ook het bijbehorende boek met afbeeldingen van de werken van Gerco Hiddink. Gerco ontwierp illustraties die hij met behulp van een 3D printer omzette naar een rolzegel om ze vervolgens in klei af te drukken. Lees het verhaal tijdens het beluisteren van de composities en je dompelt jezelf onder in een epische tijdgeest.
Emil Roes

Johanna Burnheart

Johanna Burnheart