Chicago

Chicago, Volume 3

Down Home Blues – The Special Stuff
Wienerworld
Een enigszins verlate opvolger van het in 2019 uitgebrachte Chicago Volume 2, mede omdat de toegewijde Engelse samensteller en verzamelaar Peter Moody eind 2021 is overleden. The Special Stuff was Peters standaarduitdrukking als hij nieuw gelokaliseerde opnamen bijzonder vond. Van de nog grotendeels akoestisch optredende combo’s in de jaren veertig (Robert Lockwood, Big Maceo, Jazz Gillum, John Lee ‘Sonny Boy’ Williamson) evolueerde blues met wederom Lockwood, St. Louis Jimmy en Little Johnny Jones richting de naoorlogse elektrische stijl, die dominant aanwezig is op cd 3. Naast alternate takes van Little Walter en Muddy ook bijdragen van J.B. Hutto, Little Brother Montgomery, J.B. Lenoir en tenorsaxofonist J.T. Brown, jarenlang vaste sidekick in de band van Elmore James. Vanaf halverwege de jaren vijftig was rock-’n-roll dé muzikale trend in de States en in dat kader contracteerde Chess Records Chuck Berry en Bo Diddley, beiden goed voor een reeks hits. Chuck en Bo hebben naast rock-’n-roll altijd blues gespeeld, waarmee ze een derde van de laatste cd vullen. Afgesloten wordt met een vijftal demo-opnamen van Magic Sam en Shakey Jake uit 1966, opgenomen door een bluesfan uit Australië ten huize van Sam. Die klinken vlak, kaal en qua spel nauwelijks geïnspireerd. Aardig boxje, goed gedocumenteerd en waar mogelijk digitaal gerestaureerd.

Winther Andersson Watts

Winther Andersson Watts

Waw! Hobby Horse Records Jazz Planet P. Met dit aanstekelijke uptempostuk begint het album van dit nieuwe powerpianotrio. Een ernergiek nummer waarin de gelauwerde Deense