Ashes To Gold
ECM Music
Jazz
Wat doe je als muzikant als je thuisland overvallen wordt door rampspoed? Eerst krijg je geen noot op papier. Vervolgens dringt de noodzaak zich op om erover te schrijven. Dat overkwam althans trompettist Avishai Cohen, die net een nieuw album wilde opnemen, toen Israel op 7 oktober werd getroffen door een terreuraanslag. Hij schreef een vijfdelige suite waarin hij de emoties die deze gebeurtenis bij hem losmaakte, verwerkte. Op Ashes To Gold horen we wanhoop, woede en melancholie, maar ook hoop. Want dat laatste is wat je als musicus aan de wereld kunt bijdragen. De albumtitel verwijst naar de Japanse kintsugi-kunst waarin gebroken keramiek gerepareerd wordt met goudlak, die bijdraagt aan de schoonheid ervan. Cohen speelt met zijn vaste kwartet met drummer Riv Ravitz, bassist Barak Mori en pianist Yonathan Avishai. In tegenstelling tot vorige albums zijn de composities helemaal uitgecomponeerd. De heftige emoties vertaalden zich in intense muziek. De suite opent met Cohen op fluit, die voor een pastorale sfeer zorgt, waarna het onheil wordt aangekondigd door dreigende pianoakkoorden, drumroffels en alarmerende trompet. Cohen speelt vaak hoge snijdende noten. Het tempo ligt laag, de begeleiding is sober, soms met gestreken bas. De flügelhorn zorgt voor een melancholieke toets. In het vijfde deel klinkt de muziek helend. De suite wordt gevolgd door het fraaie, vaak live uitgevoerde Adagio Assai uit Maurice Ravels Pianoconcert In G Majeur. Het lichtvoetige en lyrische The Seventh, een compositie van Cohens tienerdochter Amalia waarmee het album verrassend afsluit, is een klompje puur goud.
Mathijs van den Berg
Bill Evans
In Norway – The Kongsberg Concert Elemental Music Jazz Er komt een tijd waarin van elk Bill Evans-concert wel een cd of plaat is gemaakt.