Tijdens het zonovergoten pinksterweekend bracht Music Meeting Festival een divers en sterk programma in Nijmegen. Veel energieke optredens van artiesten die verschillende genres aantrekkelijk samenbrengen. Ook rustige momenten en workshops waren op de verschillende podia in Park Brakkenstein te vinden. Verslaggever Rik van Boeckel was op pinkstermaandag aanwezig.
Foto’s: Eric van Nieuwland
De derde festivaldag begon met een kort optreden van het ensemble van celliste Chieko Duyvis in de All Ears Area van MixedWorldMusic. Het ensemble trad later ook op in de Mystic tuin. Hun muziek zou je kunnen benoemen als jazz meets Braziliaanse choro.
Emine Bostanci trad op met het Dareyn Quartet met wereldmuziek, klassieke muziek en jazz. Een belangrijke rol was weggelegd voor Bostanci op de kementche, een Turks snaarinstrument. De tonen van pianist Franz von Chossy en celliste Maya Fridman smolten perfect samen met de klanken van de kementche.
Drummer Jamie Peet en toetsenist Niels Broos lieten een krachtige fusion van diverse muziekstijlen horen: van rock tot jazz. De mannen zijn volledig op elkaar ingespeeld en dat hoor je in hun improvisaties.
Met het optreden van Poil Ueda was het tijd voor iets geheel anders. Een mysterieuze melange van de boeddhistische Japanse zang van Junko Ueda en de Franse rockband Poil met intrigerende historische songs over Japan.
De muziek op Music Meeting was zeer divers. De Hongaarse groep Mordái bracht populaire Hongaarse folksongs in een rock idioom.
Verderop in de Mystic-tuin werd het krachtige stemgeluid van de Italiaanse zangeres Maria Mazzotta ondersteund door de accordeonist Antonino de Luca. Zij ging door een heftige waaier van emoties heen.
In de Ziro tent vertelde de Finse muzikante Maija Kauhanen het publiek over de door haar gespeelde kantele, een uit vele snaren opgebouwd Fins snaarinstrument. Ze speelde die zeer goed terwijl ze tegelijkertijd percussie speelde en liederen zong van haar laatste album Menneet. Het was een geweldig optreden waarin ze hoge snelheden haalde op de kantele.
Music Meeting sloot vervolgens af met sterke optredens van Liraz en Colectiva. Liraz Charhi, een Israëlische zangeres van Perzisch-Joodse komaf nam het zingend op voor de rechten van vrouwen in Iran. Terwijl haar band funky melodielijnen speelde liet ze het publiek de Iraanse vlag zien met de tekst: Woman Live Freedom.
Colectiva is een alleen uit vrouwen bestaande Engelse band die een geheel eigen vorm van latinjazz liet horen. Bijzonder was het spetterende duet tussen conga’s en drums waarna trombone en saxofoon het latinjazz element toevoegden. Een zeer aanstekelijke en dansbare apotheose van Music Meeting.