Menu Sluiten

Verslag Amersfoort World Jazz Festival (3)

Vrijdag was ladies day tijdens Amersfoort World Jazz. Op het hoofdpodium was alle ruimte gemaakt voor het Nationaal Jeugd Jazz Orkest, dat sinds vorig jaar onder supervisie staat van Maite Hontelé, die tien jaar in Colombia verbleef en daar uitgroeide tot superster van de salsa.

Tekst: Dietmar Terpstra

Fotografie: Cees Wouda, Peter Putters en Nico Brons

Haar kennis heeft ze succesvol overgedragen op het NJJO, het Jong Oranje van de jazz, zoals het orkest liefkozend genoemd wordt. Het is een groot orkest, maar dat slaagde er geweldig in om de Zuid-Amerikaanse muziek te spelen zoals dat moet, namelijk puntig en percussief. NJJO goes Mambo, was de titel van het programma, en mambo is volgens Hontelé een huwelijk van salsa en jazz, dus het opwindende van Zuid-Amerika, en de improvisatie van de jazz.

A Puerto Padre

Het is in het jonge orkest te prijzen dat het de ervaringen van Hontelé zo vakkundig in zich opgenomen heeft, de band swingde als een trein. Son cubano, boogaloo, alle variaties uit het genres kwamen aan bod. De band speelde A Puerto Padre, een Cubaanse klassieker uit de jaren ’70 net zo overtuigend als de opwindende Mambo Gumbo, de jongste single van het orkest, die het inmiddels goed doet op Spotify. Een hoofdrol was er voor zangeres Carolina Brusse, die een prachtige bolero zong.

Ntjam Rosie

In de zaal met de mooiste akoestiek van

Nederland (hoe moet dat, als het festival vanaf volgend jaar naar de nieuwe locatie buiten de binnenstad verhuist?), namelijk de Sint Aegtenkapel, was het even wachten op de met een prachtige stem gezegende Ntjam Rosie en haar kompaan Paulo Bouwman, een verbluffende gitarist. Ze wilden een set spelen met twee Zuid-Afrikaanse gasten, saxofonist Nhlanhla Mahlangu en trompettist Darren English. Jammer dat de sound check nogal uitliep, en de Zuid-Afrikanen dubbel geboekt waren, zodat er slechts tijd was voor twee intieme songs.

Georgia On My Mind

Gelukkig is Ntjam Rosie een door de wol geverfde performer, die daarna moeiteloos de zaal om haar vingers wond. Ze zong eigen werk (Here, Thinking About You en het prachtige Nomad, van het album Home Cooking), en een mooie versie van Georgia On My Mind, waarvan ze even kwijt was hoe het ook alweer eindigde. Gelukkig breide Ait-Moumad er op kundige wijze een eind aan.

Deel bericht

Laatste nieuws