Op het nieuwe album The Contemporary Fortepiano speelt het Rembrandt Frerichs Trio op historische instrumenten. Met de fortepiano, violine en Whisper Kit hebben ze een volkomen nieuwe klank gecreëerd. Het album is het resultaat van een zoektocht naar nieuwe richtingen in jazz.
Rembrandt Frerichs: ‘Wat ik bij mijn concerten nu doe is de klank van het instrument centraal stellen. Waar nodigt het míj toe uit, wat kan wel, wat kan niet. Als het moet, werk ik zelfs met een sok vol rauwe bonen die ik op de snaren leg… Uiteraard speel ik mijn eigen muziek. Ironisch is dat Mozart ook meteen ging experimenteren toen hij die fortepiano thuis kreeg. Hij wist niet dat er jaren later een moderne Steinway aan zou komen, maar ging zelf zijn nieuwe instrument verkennen. En speelde toen natuurlijk ook zijn eigen muziek!
Dat vind ik een heel mooi denkraam. Kijk, ik ageer heel sterk tegen mensen die vinden dat je muziek in bepaalde hokjes moet stoppen. Muziek is veel vloeibaarder, net als taal. Het is volgens mij ook zo dat de Spotify-revolutie veel dieper gaat dan wij nu denken. In het begin van de jazz waren er helemaal geen plaatopnamen, later die 78-toerenplaten en vervolgens die albums. Toen pas konden ze langere stukken maken, zoals op Kind Of Blue. Die moesten toen volgens labelmanagers in bakken gezet kunnen worden, gericht op een bepaalde doelgroep. Een bak jazz, een bak klassiek, je kent het nog wel. Later kwamen er gespecialiseerde platenwinkels. Maar zo werkt het bij jonge mensen natuurlijk niet meer. Die houden van zeer verschillende dingen.’
In Jazzism nummer 3 een uitgebreid interview met Rembrandt Frerichs. Nummer 3 ligt op 4 mei in de schappen.