Menu Sluiten

Noodfonds zamelt geld in voor muzikanten

De coronacrisis heeft de Nederlandse muziekindustrie hard getroffen. Muziekrechtenorganisaties Sena en Buma/Stemra hebben voor wie de nood het hoogst is het Noodfonds Muziek opgericht. Vandaag start de donatiecampagne. Ook Spotify is partner in het Noodfonds Muziek.

De streamingservice zal doneren aan het noodfonds en zal alle particuliere donaties die via de speciale Spotify-donatiepagina van het Noodfonds Muziek gedaan worden, verdubbelen.

Live-optredens

Uit onderzoek onder rechthebbenden van Buma/Stemra en Sena blijkt 48% niet rond te kunnen komen met uitsluitend de maatregelen van het kabinet. Artiesten, musici, componisten, auteurs, uitgevers en muziekmaatschappijen zijn voor een groot deel van hun inkomsten afhankelijk van live-optredens en muziek die gedraaid wordt in het bedrijfsleven zoals de horeca, kapsalons en sportscholen. Als gevolg van de coronacrisis liggen de activiteiten in deze sectoren vrijwel volledig stil.

Spotify

Sena en Buma/Stemra dragen samen in totaal € 3.750.000 bij aan het Noodfonds Muziek. Deze gelden zijn afkomstig uit reserves van Buma/Stemra, Buma Cultuur, Sociaal Fonds Buma en het Sociaal-Cultureel Fonds van Sena. Particuliere muziekliefhebbers kunnen bovendien via www.noodfondsmuziek.nl/spotify een donatie doen, die door Spotify verdubbeld wordt.

Financiële bijdrage 

Buma/Stemra en Sena hebben de Ministeries van OCW en EZK om een financiële bijdrage gevraagd. Ook worden de noodfondsregelingen nader uitgewerkt, waarbij de resultaten van het onderzoek gebruikt worden. Binnenkort wordt het voor muziekprofessionals mogelijk om een aanvraag te doen bij het Noodfonds Muziek.

(Foto: Eric van Nieuwland)

Deel bericht

Laatste nieuws