Met het nieuwe album The Jazz Influencers, dat verschijnt op 15 oktober 2020, vestigt het Jazz Orchestra of the Concertgebouw (JOC) de aandacht op een nieuwe generatie jazzmusici.
De video is van het vorige project van het Jazz Orchestra, Crossroads
Met deze musici, waaronder Ben van Gelder, Simin Tander, Reinier Baas en Joris Roelofs, heeft het JOC in de afgelopen jaren samengewerkt.
Jazz voor grote bezetting
Het jazzorkest stelde ze nu in staat om te componeren voor een nieuw album. Het resultaat omvat n negen totaal verschillende, eigentijdse perspectieven op het JOC, of meer in het algemeen; op jazz voor grote bezetting.
The Jazz Influencers werd eind februari van dit jaar, vlák voor de corona-uitbraak, in twee dagen tijd opgenomen met live publiek.
Coronaproof
Het Jazz Orchestra of the Concertgebouw viert het nieuwe album met een eenmalig, coronaproof concert op zondag 18 oktober 2020 in het Muziekgebouw aan het IJ.
The Jazz Influencers
De warming-up, Giant van Gideon van Gelder, dat vrijdag 18 september als single verschijnt, is een recht stuk, geïnspireerd op fusion jazz uit de jaren 70.
In Whiplash combineert Joris Roelofs een swing-melodie met een fuga die verwijst naar de passies van J.S. Bach. Hiermee daagt Roelofs de musici van het JOC uit om ver buiten hun stilistische paden te treden.
Met de composities Lunar, Mercurial en Saturnine treden we in de klankwereld van Reinier Baas waarin met ogenschijnlijk eenvoudige melodie-fragmenten door kleine ritmische verschuivingen, onverwachte accenten en de toevoeging van Glockenspiel een SF-achtige sfeer gecreëerd wordt.
Hallucinerend
In Mushroom brengt Maartje Meijer ons weer met beide benen op aarde, door een aardse baslijn en gesyncopeerde melodieën, hoewel in de ontwikkeling van het stuk ook de hallucinerende werking van paddenstoelen voelbaar is.
Met de stukken Mynah en Brothers Keeper neemt Ben van Gelder ons mee in een zeer persoonlijke wereld waarbij melodisch en harmonisch wordt verwezen naar de klankwereld van de Franse componist Olivier Messiaen.
Tineke Postma
Met haar compositie Freya voegt gast-altsaxofoniste Tineke Postma, die voor dit project 2e alt speelde in de sectie van het orkest, een ijzersterke compositie toe. Dit titelstuk van haar gelijknamige 2020-release krijgt in het arrangement van Rob Horsting een bijna Stravinsky achtige allure.
Vocaliste Simin Tander schreef met de compositie Open Water, die wat betreft tonaliteit en klankkleur sterk verwijst naar haar Afghaanse achtergrond, een prachtige ‘walking ballad’ die een rustpunt vormt in het album en de luisteraar oplaadt voor de grande finale:
Minimal
Pixelated Paradise van Morris Kliphuis. Hierin combineert Kliphuis, na te openen met dissonant harmonisch statement, een aan de pop ontleende groove met minimal music motieven die door alle secties van het orkest heen lopen en fungeren als springplank voor geïnspireerde improvisaties van stersolisten Ruud Breuls en Ilja Reijngoud.
Het album The Jazz Influencers eindigt met de ballad The Peter Cat van Maarten Hogenhuis. Een compositie die verwijst naar de periode van hard-bop. Het stuk fungeert als een weldadige cool down na een overdonderend inkijkje in de klankwereld van een nieuwe en zeer getalenteerde generatie Nederlandse jazzmusici.
Jazz Orchestra Of The Concertgebouw
Het Jazz Orchestra of the Concertgebouw (JOC) werd opgericht in 1996 als New Concert Big Band door onder meer Henk Meutgeert en draagt sinds 1999 de naam van Het Koninklijk Concertgebouw. Het JOC bestaat uit een selectie van de beste Nederlandse jazzmusici, wordt gedirigeerd door Dennis Mackrel en Rob Horsting en treedt wereldwijd op met helden als Joshua Redman en Dr. Lonnie Smith, en met jong talent als José James en Christian Scott.
Tweemaal mocht het orkest een Edison in ontvangst nemen; voor Blues for the Date en voor het laatste album Crossroads (2018).