Zangeres Melody Gardot zat midden in de opnamen van haar zesde studioalbum, Sunset In The Blue, toen de wereld op slot ging. Ze koos ervoor om dit ambitieuze project – een orkestrale ode aan haar jazzroots – door te zetten. Op afstand.
Door Angelique van Os
De Amerikaanse met Franse roots maakte sinds voorjaar 2020 lange dagen. In januari vloog ze naar Los Angeles om voor de tweede keer in haar carrière te zingen in de legendarische Capitol Studios. Het was een warm en vertrouwd weerzien met producer Larry Klein en arrangeur Vince Mendoza met wie ze in 2009 My One And Only Thrill heeft opgenomen. Al Schmitt en Steve Genewick waren verantwoordelijk voor de techniek en het mixen.
400 muzikanten stuurden materiaal in na oproep Instagram
Gardot had dus een dreamteam om zich heen verzameld en dan hebben we het nog niet eens gehad over de bezetting en diverse gastmusici. Krap twee maanden later ging de wereld op slot, terwijl het album nog lang niet af was. Daar begon de uitdaging, want hoe breng je een orkest samen dat niet op dezelfde plek in dezelfde ruimte mag zijn? Hoe zing je intieme duetten op afstand? De eerste single, From Paris With Love, was al voor de lockdown opgenomen, maar er ontbrak een belangrijk element: het orkest.
Melody Gardot: “We besloten om via Instagram een oproep te doen aan professionele musici die niet hun beroep konden uitoefenen. Ook wilden we de hardwerkende hulpverleners een hart onder de riem steken door de opbrengst van de royalty’s aan een speciale organisatie af te staan.”
Aan de oproep werd massaal gehoor gegeven: vierhonderd musici en duizend fans stuurden materiaal in. Gardot selecteerde de veertig beste muzikale inzendingen uit vijftien verschillende landen. De musici zijn in de clip te zien, evenals een selectie van fans die zichzelf hebben gefilmd en een bord tonen van de stad of dorp waarin ze leven.
Opnamen met Royal Philharmonic Orchestra via Source-Connect
Voor Gardot was deze single de eerste stap om haar traditionele werkwijze te doorbreken. Om een aantal stukken op te kunnen nemen met het Royal Philharmonic Orchestra (RPO), was het noodzakelijk om gebruik te maken van hoogwaardige studiofaciliteiten. Reizen naar de VS was niet mogelijk. Daarom stelde het label Decca voor om uit te wijken naar de Abbey Road Studios, dat na tien weken sluiting zijn deuren weer opende. “De sessies met het RPO zijn opgenomen met gebruik van Source-Connect, een technische tool die geschikt is om veilig online opnamen te maken, zelfs al zit je aan de andere kant van de wereld.”
Het volledige interview met Melody Gardot stond in Jazzism 6 2020. Gemist? Oudere nummers zijn nog verkrijgbaar in onze webshop.