Saxofonist Shabaka Hutchings is gezegend met een enorme output en een voortdurende drive, die voortvloeit uit zijn kijk op de wereld en de geschiedenis van zwarte mensen. “Ik pak zoveel mogelijk projecten die ik nog niet heb gedaan maar waarover ik wel heb gedroomd.”
De titels van de albums van zijn drie bands – Sons of Kemet, The Comet is Coming en Shabaka and the Ancestors – getuigen sterk van zijn culturele achtergrond en zijn politiek en sociaal geladen teksten. Ze geven extra kracht aan de instrumentale composities die de eerste twee bands op hun setlists hebben staan; bij Shabaka and the Ancestors is dat door de inbreng van zanger-poëet Siyabonga Mthembu nog nadrukkelijker. We spraken Shabaka Hutchings net voor het uitkomen van het laatste Shabaka and the Ancestors-album We Are Sent Here By History.
Shabaka Hutchings sterk beïnvloed door spiritual jazz
Hutchings werk is altijd sterk beïnvloed geweest door spiritual jazz. “Ik geef er met elke band weer een nieuwe wending aan, maar spiritual jazz is altijd de basis. Spiritual jazz heeft bij uitstek te maken met mijn kijk op de wereld en de geschiedenis van zwarte mensen. Daar bedoel ik niet gelijk iets zwaars mee, want de muziek die ik maak met Sons of Kemet is juist ook uitermate dansbaar en levendig. Net als de electronic vibes die we met The Comet is Coming maken. Spiritual betekent voor mij vooral nadenken over waar je vandaan komt, waar je nu staat en waar je naartoe wilt.”
Ook nieuw album opgenomen met Zuid-Afrikaanse jazzscene
De albums met de Ancestors voelen volgens Hutchings echt anders omdat ze in Johannesburg en Kaapstad zijn opgenomen met muzikanten uit de fascinerende Zuid-Afrikaanse jazzscene. “Het eerste album dat we als Shabaka and the Ancestors maakten, Wisdom Of Elders, was een statement met het enthousiasme van ‘samen een album maken’. Op het volgende album, We Are Sent Here By History, werd de samenwerking verdiept en uitgebreid. Tijdens de tour die volgde op Wisdom Of Elders werd de band een geweldige muzikale eenheid die het maken van een tweede album een stuk eenvoudiger maakte. Voor de teksten putten we uit onze discussies over het leven, de politiek en sociale omstandigheden. Siyabonga vatte de vele gesprekken in de band in songteksten, die ik gebruikte voor mijn gedichten.”
Kop = titel (H1)
Intro = beschrijving
Tussenkoppen = H2