Zaterdagavond zat één van de mooiste pleinen van de stad, het Lieve Vrouwekerkhof, vol met liefhebbers te wachten op Adedeji Adetayo, die met zijn Afreekanism Project een ode bracht aan de Afrobeat van Fela Kuti.
Door: Dietmar Terpstra
Foto: Cees Wouda
Zie ook: Tenorsaxofonist Houston Person ster van Amersfoort Jazz
De Nigeriaan, opgeleid in Groningen, opende zijn set met onvervalste fusion, waaruit al vlot bleek dat zijn band met percussie en blazers uitstekend ingespeeld was. Na hem verscheen diva Madeline Bell op hetzelfde podium, om samen met het Jazz Orchestra Of The Concertgebouw een ode te brengen aan Ray Charles.
Verderop in de stad kwam de breekbare muziek van Ntjam Rosie amper uit boven het etende en drinkende publiek dat de terrassen bevolkte. Dat was jammer, want ze heeft een fantastische stem en een dito band, maar het geheel, met uitsnedes uit haar eerder dit jaar veerschenen EP Never Give up alsmede haar vorige album The One, verdronk in het geroezemoes.
Dan deed Rolf Delfos, een soort tweede Artist In Residence, want alom tegenwoordig op het festival, het met zijn band Delfos? het beter. Zijn puntige fusion, gespeeld met onder meer Udo Pannekeet op bas en Berthil Busstra op keys, overstemde moeiteloos en met instemming het aanwezige publiek. Fijne band!