De Jazz Not Jazz 10 zet de tien meest invloedrijke en actuele platen op het gebied van jazz op een rij. Niet gebaseerd op verkoopcijfers, maar op de smaak van de voorhoede van de vaderlandse jazzscene. Dj’s, organisatoren, programmeurs, muzikanten, programmamakers en journalisten bevolken het colofon. De Jazz Not Jazz 10 bevat muziekgenres die door jazz beïnvloed zijn, want jazz wordt door ons zo breed mogelijk benaderd. Daarom misstaan soul, funk, blues, world, broken-beats, hiphop en singer-songwriters niet in de lijst. Kortom: de Jazz Not Jazz 10 is jouw barometer in een muzikaal omvangrijk landschap. Met naast gevestigde namen meer dan genoeg ruimte voor nieuwe initiatieven.
Oké, Kamasi Washington all over. Deze jonge Californische jazzsaxofonist en -componist, die opereert in de lijn van Coltrane, Ornette Coleman en Albert Ayler, haalde moeiteloos de toppositie. Hij speelde al op albums van Flying Lotus en debuteert nu zelf met een ambitieuze, driedelige suite: The Epic. Een 32-koppig orkest, een gemengd koor van twintig personen en een tiental musici in zijn band – de lat ligt hoog, maar je krijgt dan ook wat: spiritual funk en freejazz van grote klasse!
Ook niet nieuw op twee: Hiatus Kaiyote met de langverwachte opvolger van Tawk Tomahawk uit 2013. Badu, Pharrell, Prince, ze zijn allemaal fan. Niet ten onrechte, want de achttien tracks op dit nieuwe album zijn stuk voor stuk minisoundtracks, voorgegaan door zangeres Nai Palm.
Nieuw op drie: de sterke plaat die het collectief Snarky Puppy samen met ons eigen Metropole Orkest maakte. Sleutel tot dit succes is de chemie tussen bandleiders Michael League en Jules Buckley, waardoor er een hechte eenheid is ontstaan tussen funk en cinematic jazz.
Rapper Kendrick Lamar heeft z’n top vijf-positie behouden met z’n buitencategorie plaat To Pimp A Butterfly, vol freejazz en seventies funk.
Dan vieren we de terugkeer van de intrigerende Melody Gardot, de zangeres die ditmaal zwaarder inzet met een rauwer album vol roestige songs: de gepolijste zangeres is niet meer. Bravo!
Gevolgd door de Britse zangeres Eska, oorspronkelijk uit Zimbabwe. Zij debuteert als een van de best bewaarde geheimen uit de Britse muziekscene met een plaat vol van de allermooiste souljazz.
Saxofonist/klarinettist Colin Stetson en violiste Sarah Neufeld vonden elkaar in de rangen van de indierockgroep Arcade Fire en vormen na tal van projecten dit jaar hun eigen duo. Resultaat: een plaat waarop viool en saxofoon op erg onorthodoxe wijze samengaan.
En nog een spannend duo: de Malinese zangeres Fatoumata Diawara en de Cubaanse multi-instrumentalist Roberto Fonseca, die op At Home deze bijzondere combinatie van stijlen en achtergronden vloeiend vorm geven.
Blue Note-toetsenist Robert Glasper is opnieuw teruggegaan naar zijn roots, met een akoestisch trio album vol covers, van onder anderen Joni Mitchell tot Bilal, Legend en Lamar. Overtuigende klasseplaat is dit, Glasper doet het weer!
De hekkensluiter is opnieuw een lid van Snarky Puppy, ditmaal de Londense pianist Bill Laurance. Nu komt hij met een soloalbum waarop soepel klassiek werk ondersteund wordt door vette grooves. De plaat luistert als een reisverslag en kent een sterke eigen identiteit.
Aldus sluit ook deze editie van JazzNotJazz10 weer krachtig af. Check it out en veel luisterplezier!
1.Kamasi Washington – The Epic (Brainfeeder)
2. Hiatus Kaiyote – Choose Your Weapon (Sony)
3. Snarky Puppy & Metropole Orkest – Sylva (Impulse)
4. Kendrick Lamar – To Pimp A Butterfly (Aftermath)
5. Melody Gardot – Currency Of Man (Decca/Universal)
6. Eska – Eska (Earthling / Naim Edge)
7. Colin Stetson/Sarah Neufeld – Never Were The Way She Was (Constellation)
8. Fatoumata Diawara & Roberto Fonseca – At Home (JazzVillage / Harmonia Mundi)
9. Robert Glasper – Covered (Blue Note/Universal)
10. Bill Laurance – Swift (Ropadope)