Het eerste Rhythm Groove & Bassfestival (RGB) in Leiden trapte vrijdagavond af met optredens van het Frans Heemskerk Trio en GoGo Penguin, het vernieuwende en verfrissende trio uit Manchester.
Tekst en foto: Rik van Boeckel
Het RGB- festival is een nieuwe loot aan de Leidse stam van jazzfestivals. Na de Leidse Jazzweek (eind januari) en Summerjazz ( begin juni) zetten de organisatoren zich in om van Leiden de jazzhoofdstad van Nederland te maken. Ambitieus, maar het binnenhalen van grote namen als bassist Avishai Cohen en Raul Midon is een eerste stap in de goede richting.
Leiden kent lokaal goede jazzmusici zoals pianist Frans Heemskerk die onlangs het ook in Jazzism besproken album Persona uitbracht. Heemskerk opende met zijn trio ( Jeroen Vierdag op bas en Arno van Nieuwenhuize op drums) de avond in Scheltema, een van de zalen in de Leidse binnenstad waar het festival plaatsvindt. Zijn mellow funkjazz ligt goed in het gehoor, zit goed in elkaar en is een uitstekende opwarmer voor een trio als GoGo Penguin waar ook de piano een belangrijke rol speelt. Heemskerk heeft een geheel eigen sound en klankkleur op zijn toetseninstrumenten. En is met Jeroen Vierdag, toch een geweldig groovende bassist, een verrijking voor het Nederlandse jazzlandschap. Het was alleen jammer dat het geluid te hard was.
En dan GoGo Penguin. Het trio uit Manchester speelde vooral nummers van hun laatste album V2.0 en ook een aantal nieuwe composities. Hun instrumentale muziek kan niet in een hokje geplaatst worden. Het heeft niks van standaard jazz, je zou bijna denken dat ze veel improviseren maar bij zelfs de meest ingewikkelde stukken en breaks vloeien melodie en ritme perfect en bijna symbiotisch samen. De klankkleur die de jonge pianist Chris Illingworth uit zijn Kawai vleugel tovert is wondermooi, bloemrijk en doet soms denken aan die van de Italiaanse pianist Ludovico Einaudi. Hij is klassiek geschoold maar heeft ook veel ervaring in de jazz. Met bassist Nick Blacka speelde hij al samen voordat iets meer dan twee jaar geleden GoGo Penguin werd opgericht. Drummer Rob Turner paart een geweldige techniek aan een grote creativiteit; en dat geldt in feite voor alledrie. Nummers als Kamaloka, Murmuration, Garden Dog Barbecue en toegift Hopopono klinken als wonderlijke muzikale uitingen van een nieuwe generatie jazzmusici die hun eigen muziekstijl weten uit te vinden en die ook nog perfect kunnen laten klinken.
Na de optredens in Scheltema was het goed toeven in het nieuwe Leidse jazzcafé Le Chat Noir, een concurrent voor het oudste jazzcafé van Leiden De Twee Spieghels waar Ben Webster nog heeft opgetreden. De Twee Spieghels is een old style jazzcafé waar op dit moment veel jonge jazzgroepen spelen. Frans Heemskerk speelt er vaak. En onlangs de Amerikaanse saxofonist Chazzy Green ( Bobby Womack, Johnny Guitar Watson, Ray Parker jr.). Le Chat Noir heeft meer de sfeer van een café-chantant met de focus op jazz. Het Jasper Blom Quartet en Ben van der Dungen speelden er onlangs. Tijdens de eerste avond van het RBG-festival trad het quartet van de Amsterdamse zangeres Thaïsa Olivia op. Een zangeres met een uitstekende stem en, een goede en innemende performance. In 2009 bracht ze het album Let Go uit, ze duikt vaak onder in de New Yorkse jazzscene en werkt aan een nieuw album. Het was een mooie afsluiting van de eerste avond van het RGB-festival.
Het festival duurt tot en met 29 maart en vindt behalve in Scheltema ook plaats in de Stadsgehoorzaal, de nieuwe poptempel Gebr. De Nobel, de Qbus en in Leidse kroegen. Met onder andere de geweldige bassist Avishai Cohen (22 maart) Raul Midón (27 maart), Ray Anderson’s Organic Blues Quartet (21 maart), Ruben Hein en Ntjam Rosie en nog veel meer: Postmen, Pink Oculus, Bo Saris, Lefties Soul Connection, Atanga Boom. Andere activiteiten zijn ‘Jazz in de Kamer’ (25 maart), een reeks huiskamerconcerten geprogrammeerd door saxofonist Bart Wirtz, de finale van de Leiden ‘Boonekamp’ Jazz Award (29 maart) en een Kroegentocht (26 maart) waar meer dan 40 Leidse kroegen aan deelnemen.
Voor programma zie: www.rgbfest.nl