Het Amsterdamse Ahaddaf Quartet creëert op haar eerste album een boeiende instrumentale cross-over van Noord-Afrikaanse muziek, flamenco, jazz en latin. De Marokkaanse udspeler Mohammed Ahaddaf laat zich inspireren door de Arabo-Andalusische muziek die haar wortels heeft in het Spanje van de Moren. Met zijn kwartet, bestaande uit Duitse, Israëlische en Turkse musici laat hij zijn muziek vanuit die Noord-Afrikaanse basis knap uitwaaieren over jazz en latin. In een nummer als Selma is de invloed van de flamencogitaar op Ahaddaf’s spel op de ud goed hoorbaar maar niet alleen daar. Pianist Eren Onsoy voegt er heel ingenieus latin-achtige pianoklanken aan en toe. Para Ti heeft de sterkste latin touch. De muziek is zeer percussief. Longa Ahaddaf klinkt heel traditioneel Marokkaans, zeker in Ahaddaf’s prachtige solo die de luisteraar meevoert naar een mysterieuze wereld. Aisha (niet te verwarren met die van Cheb Khaled) is het allermooist!
Rik van Boeckel