Iedereen kent de plaat Birth of the Cool. Een jazzmonument met een iconische titel, die echter pas in 1957, acht jaar na de opnamen, door het label Capitol als marketingslogan bedacht werd.
Toen werd de muziek – die eerder op losse 78-toerenplaten was uitgebracht – pas ‘compleet’ (zonder een stuk van zanger Kenny Hagood) op een langspeelplaat gezet. Trompettist Miles Davis was inmiddels al met heel andere dingen bezig, zoals de soundtrack voor de film Ascenseur pour l’échafaud. De titel met de aanprijzing ‘cool’ was ook ander opzicht weinig zinnig. De muziek die in de kelder van arrangeur Gil Evans bedacht werd (mede door een jonge beatnik als Gerry Mulligan) volgde het spoor dat eerder was uitgezet door orkestleider Claude Thornhill. Die het volgens Miles Davis weer had ontleend aan Duke Ellington, dat wel. Nu is er een nieuwe en fraai gerestaureerde (vinyl)uitgave van de muziek, gekoppeld aan een live-opname uit de Royal Roost van september 1948. Briljant verpakt, uitnemende liner notes, prachtige foto’s, perfect geluid.
[usr 5 text=”false”]
Coen de Jonge