Het BIMHUIS bestaat 45 jaar en dat werd deze maand gevierd met drie speciale concertavonden op 10, 11 en 12 oktober. Jazzism was aanwezig bij de slotavond: A Trip Through the Years.
Door Marie-Claire Melzer, fotografie Bart Grietens
Curator Oscar Jan Hoogland, een leidende figuur in de hedendaagse impro scene, stelde speciaal voor deze gelegenheid een supergroep samen voor een hommage aan de muziek en de musici die het BIMHUIS tot zo’n legendarische plek hebben gemaakt.
(klik op de thumbnail voor een vergroting)
Hoogland zelf bespeelde de piano en het elektrisch klavichord en had daarnaast om zich heen verzameld: Benjamin Herman (altsax), Ada Rave (tenorsax), Felicity Provan (trompet), David Kweksilber (klarinet), Ernst Glerum (bas), Laura Polence (vocalen), Mola Sylla (vocalen en percussie), Gerri Jäger en Andy Moor (gitarist The Ex).
Het werd een geïnspireerde avond waarin de iconen uit het verleden nog eens voorbij kwamen: het ICP, Misha Mengelberg, Sean Bergin. De avond begon met een ingetogen, bijna fluisterend Summertime door Benjamin Herman en Ernst Glerum, en eindigde met een spetterend latin-stuk, AMC, van dezelfde Benjamin Herman, maar nu in de hoedanigheid van New Cool Collective-voorman.
Daartussen ging het van IPC en Misha Mengelberg naar Ethiopische muziek en de punkrock van The Ex. De meeste bezieling kwam van Hoogland zelf, samen met Ada Rave en Felicity Provan. Prachtig was bijvoorbeeld het stuk waarin de twee blazers de zaal inliepen en zo vanuit het publiek reageerden op de minimalistische aanslagen van Hoogland. Mooi was ook het persoonlijke verhaal van Mola Sylla, die vertelde hoe hij vanuit Senegal in Nederland belandde, en niet meer terug wilde, onder meer vanwege het BIMHUIS.
Na de pauze barstte het goed los met Andy Moor op elektrische gitaar, Herman met freejazz-solo’s en een super strak swingende Ada Rave. Glerum baste het allemaal onverstoorbaar aan elkaar. Hoogland weet hoe hij een feestje moet bouwen op het podium, dat tegelijk een mooi verhaal vertelt.