Afgelopen zondag 7 juli vond in LantarenVenster in Rotterdam de uitreiking van de Edison Awards 2019 plaats. The Preacher Men wonnen de Jazzism Publieksprijs met het album Blue waarop saxofonist Efraïm Trujillo met zijn trio een eerbetoon brengt aan de blues en haar eenvoud. Vocaliste en oeuvreprijswinnares Patti Austin kreeg een staande ovatie.
Door Rik van Boeckel, foto’s Maurits van Hout
De Publieksprijs is een initiatief van de Edison Stichting en Jazzism. Patti Austin, winnaar van de Edison Jazz Oeuvre Prijs, sloot de uitreiking af met een geweldig optreden. Niet alle winnaars waren aanwezig!
Samen met zijn trio (Rob Mostert op hammondorgel en Chris Strik op drums) opende Efraïm Trujillo Edison Jazz met een spetterend optreden. The Preacher Men speelden twee nummers van de cd: Go en Into the Blue, nu zonder de zang van Eline Gemerts.
Een groot contrast maar even goed was het optreden van de 24-jarige zangeres Sanne Rambags met haar trio Mudita (Sjoerd van Eijck op piano en Koen Smits op trompet). Zij won de Edison in de categorie Jazz/World Vocaal.
Rambags vertelde presentator Wilfred de Jong geïnspireerd te zijn door de stilte van de natuur van Noorwegen. “Als er een lange stilte valt, ontstaat er magie,” zei ze. Verstilling is eigen aan haar muziek en die is heel mooi. Rambags riep met haar stem de ijle stilte van het Noorse landschap op.
The Rob Franken Electrification
In de bijzondere categorie Het Document wordt teruggegrepen naar het verleden. De winnaar werd The Rob Franken Electrification. Rob Franken (1941-1983) was de eerste in Nederland die de elektrische piano bespeelde en experimenteerde in de jaren 70 met synthesizers. Frank Jochemsen van het Jazzarchief nam de prijs in ontvangst en vertelde hoe hij vroeger op jonge leeftijd Rob Franken ontdekte door diens spel op de Fender- piano bij Sesamstraat en door zijn bijdrage aan de filmmuziek van Turks Fruit. Wilfred de Jong voegde er aan toe dat hij als 16-jarige Franken samen met Toots Thielemans had zien optreden. Het trio van pianist Hans Vroomans speelde zeer vakkundig het nummer Absorbed Love van The Rob Franken Electrification terwijl filmbeelden van een spelende Rob Franken op het scherm achter het podium werden geprojecteerd.
Jazzorchestra of the Concertgebouw
Het Jazzorchestra of the Concertgebouw (JOC) won met het dubbel album Crossroads de Edison in de categorie Jazz/World Nationaal. Artistiek leider en baritonsaxofonist Juan Martínez nam de prijs in ontvangst en vertelde dat Crossroads een nieuwe fase is in de ontwikkeling van het orkest: van swingmuziek naar de big bandmuziek van de 21e eeuw. En volgens het juryrapport ‘nu al een monument voor de Nederlandse jazz’. Onder leiding van dirigent Rob Horsting speelde het orkest de dynamische composities Para Poli en Shortcut met glansrollen voor klarinettist Joris Roelofs, gitarist Martijn van Iterson en Hans Vroomans.
Patti Austin
Het JOC begeleidde onder leiding van dirigent Dennis Mackrel na de pauze de Amerikaanse jazz zangeres Patti Austin. De bijna 70-jarige Austin won de Edison Jazz Oeuvreprijs en liet met een geweldig optreden meteen horen waarom. Ze bracht een bijzonder eerbetoon aan Ella Fitzgerald, liet met klasse de veelzijdigheid van Ella horen en leidde elke song in met niet van humor gespeende verhalen over Ella’s leven, waarin ze zich soms liet zien als een ware comédienne.
How High Is The Moon
Maar ook vertelde ze over Ella’s moeilijke jeugd, hoe ze begon met zingen tijdens een amateurwedstrijd in het Apollo in New York, met andere woorden ze gaf het publiek een serieuze inkijk in Ella’s leven. Ze gaf ook een college over scatten. Hoogtepunten waren songs als Honeysuckle Rose, You’ll have to swing it, Miss Otis Regrets, The Man I love en How High is the Moon. Het publiek beloonde haar terecht met een staande ovatie. Said Kasmi, Rotterdamse wethouder van Cultuur, Onderwijs en Toerisme, reikte haar de Edison Jazz Oeuvre Prijs uit.