Benny Goodman (1909-1986) werd al bij leven gekroond tot The King of Swing. Begin jaren dertig bracht de Amerikaanse klarinettist die muziekstijl tot grote populariteit.
De swing legde hem alles behalve windeieren, een tijd lang kreeg hij jaarlijks zo’n driehonderdduizend dollar op zijn bankrekening bijgeschreven. Maar de man die vroeg in zijn loopbaan voorop liep en een wezenlijke rol speelde in de totstandkoming van een nieuw genre, werd al snel geconfronteerd met nieuwe muzikale ontwikkelingen. Sommige wees hij direct af, andere hadden wel degelijk zijn interesse. Goodmans grote, vaste publiek had helemaal geen trek in verandering. Aangezien zijn zakelijke instinct soms groter was dan zijn muzikale ambities, keerde Goodman toch maar weer terug naar zijn gietijzeren repertoire. Met bijvoorbeeld een nummer als Sing, Sing, Sing, waarvan hij ooit zei dat het als het Amerikaanse volkslied was en bij elke gelegenheid werd gespeeld.
Benny Goodman vormt bigband
Benny Goodmans reputatie groeide snel en hij bracht de swing tot grote bloei. Vooral toen de doortastende promotor John Hammond zich met Goodmans carrière ging bemoeien, werd het vooruitzicht van een eigen bigband steeds realistischer. Vanaf 1933 bouwde Goodman aan die bigband. Het on the road houden van een bigband bleek bepaald geen sinecure. Goodman hield het dankzij zijn organisatorische en zakelijke talenten wel vol en profiteerde gaandeweg van de teloorgang van andere bigbands.
Bebop verdringt swing, maar Goodman blijft scoren
Goodman mocht dan in 1938 zijn grootste klapper maken, andere tijden stonden dan al duidelijk op til. De swingrage had zijn beste tijd gehad en ook de hoogtijdagen van de bigbands waren voorbij. Natuurlijk kon niemand dat dan nog weten, maar de bebop was op komst. Musici als pianist Thelonious Monk, drummer Kenny Clarke, trompettist Dizzy Gillespie en saxofonist Charlie Parker zouden de jazz ingrijpend veranderen. Niet alleen muzikaal met de veel complexere harmonieën en ritmiek, maar ook in houding. Jazz werd in plaats van amusement kunstmuziek.
Al moest Goodman weinig van die nieuwe ontwikkelingen weten en vraten de beboppers ook weinig tot niets weg van zijn commerciële succes, toch maakte Goodman uitgerekend in die oorlogsjaren een paar baanbrekende platen die ook nog eens de tand des tijds beter doorstonden dan van veel van zijn bigbandwerk.