Miles In France – The Bootleg Series, Vol. 8
Sony Music
Jazz
Miles Davis kwam uit een instabiele periode toen hij in 1963 een nieuw kwintet vormde met jonge muzikanten: saxofonist George Coleman, pianist Herbie Hancock, contrabassist Ron Carter en drummer Tony Williams. De nog maar 17-jarige Williams was een sensatie: met zijn onconventionele spel haalde hij het beste in iedereen naar boven, niet in de laatste plaats bij Davis zelf: de trompettist vond zijn plezier in muziek terug. Dat was te horen in zijn krachtige spel. Miles In France – The Bootleg Series, Vol. 8 verzamelt vier optredens van Davis’ tweede grote kwintet op de festivals van Antibes en Parijs in 1963 en 1964 (van Antibes werd in 1964 het live-album Miles Davis In Europe samengesteld). Ze laten de wording horen van een van de meest toonaangevende groepen van de grensverleggende trompettist, schrijft Marcus J. Moore in de liner notes. Er is echter een missing link: de ‘interim-saxofonist’ Sam Rivers, die Coleman kortstondig verving. Coleman was begin 1964 opgestapt omdat de ietwat cleane saxofonist zich niet op zijn plek voelde tussen de jongere bandleden met hun avant-garde-voorkeur. Rivers was juist te free. Miles had weinig op met de ‘amateuristische’ free-jazz. Op het jazzfestival van Parijs in oktober was de klassieke line-up van het tweede grote kwintet compleet met de nieuwe saxofonist Wayne Shorter. Met hem erbij werd de muziek exploratiever en vrijer. Shorter durfde zonder vooropgezet plan in het diepe te duiken. Zo werd Miles Davis’ muziek toch nog avant-garde, maar op zijn eigen manier.
Peter Schong
Nubya Garcia
Odyssey Concord Jazz Jazz Nubya Garcia is een van de boegbeelden van de toonaangevende Londense jazzscene. De saxofoniste (1991) is productief, toch is Odyssey nog