Songs From The Secret House
Minimal Damage Recordings
Jazz/Impro
Albert van Veenendaals label Minimal Damage is vernoemd naar zijn invloedrijke album uit 2010, waarop de pianist ons op prikkelende wijze kennis liet maken met de bijzondere charmes van wat een prepared piano zoal aan ongebruikelijke geluidservaringen mogelijk maakt. De snaren van de vleugel kunnen met allerlei klein en minder klein gereedschap gedempt of extra resonerend gemaakt worden, maar Van Veenendaal kiest voor een gedoseerde benadering die aanvankelijk vervreemdend en daarna intrigerend wordt. Nu eens klinkt zijn piano als een exotisch percussie-instrument, een beetje in de richting van de gamelan, dan weer als mysterieuze elektronica die wordt ingezet voor soundscapes. Op dit album gaat Van Veenendaal een stapje verder door samen te werken met muzikanten die de associaties met verschillende muziekgenres – en praktijken stevig aandikken, zoals de blazers Koen Boeijinga en Steven Kamperman, percussionist Mees Siderius en theremin-speelster Mieke van Dam. Klonk op Minimal Damage de behandelde piano vooral als een moeilijk te plaatsen percussie-instrument, de thema’s en uitgangspunten voor de stukken hier doen vooral denken aan soundtracks voor imaginaire vidoclips. Titels als How The Rain Falls, The Grief Of The Land, A Blackbird Approach To Life en More About Ferns zijn dan katalyatoren voor je beleving. Volgens de summiere hoestekst wilde Van Veenendaal een nieuw klankverhaal scheppen waarbij de oplettende luisteraar ingewijd wordt in de verborgen geheimen van zijn creaties. Vandaar de titel. Mij lijkt Van Veenendaal daar heel goed in geslaagd, en het is ook een mooie aanleiding om dat solo-album uit 2010 weer eens te beluisteren.
Ken Vos
Albert van Veenendaal
Songs From The Secret House Minimal Damage Recordings Jazz/Impro Albert van Veenendaals label Minimal Damage is vernoemd naar zijn invloedrijke album uit 2010, waarop de