Perceive Its Beauty, Acknowledge Its Grace
Impulse!
Jazz
Shabaka Hutchings (Sons of Kemet/The Comet Is Coming) kondigde vorig jaar aan dat hij zijn saxofoon voorlopig aan de wilgen hing. Op Perceive Its Beauty, Acknowledge Its Grace verruilt de Londenaar de sax voor de fluit en de klarinet. Voor het ambitieuze project koos Hutchings een historische plek: de legendarische Van Gelder Studio, zeg maar de Abbey Road van de jazz waar talrijke klassiekers het levenslicht zagen. Shabaka nam een all star band in de arm, onder wie pianist Jason Moran, harpist Brandee Younger, bassist Esperanza Spalding, rapper/fluitist André 3000 en zangeres Lianne La Havas. Met een hoofdrol voor de fluit is Perceive Its Beauty, Acknowledge Its Grace een soort oermuziek van een sjamanistisch ritueel: meditatief, introspectief en intuïtief, maar niet nodeloos ingewikkeld en ontoegankelijk, de toon is rootsy en organisch. In die zin heeft Shabaka veel opgestoken van het spirituele werk van Impulse-labelgenote Alice Coltrane. Maar schijn bedriegt, dit is geen primaire stream of (sub)consciousness: bij meerdere luisterbeurten doorgrond je hoe gelaagd en ingenieus de muziek in elkaar is gevlochten, zoals op Insecurities, waar de fluit en woordeloze zang van Moses Sumney samensmelten tot een eenheid. Op een videocursus leerde ik ooit: het is pas echt goed als je niet doorhebt hoe goed gemaakt het is. De moeilijkheid met abstracte muziek is de spanningsboog, Shabaka bouwt de intensiteit subtiel laagje voor laagje op en af als eb en vloed. Perceive Its Beauty, Acknowledge Its Grace is beeldschone muziek, elk stuk is een parel. Onderga de schoonheid.
Peter Schong
Albert van Veenendaal
Songs From The Secret House Minimal Damage Recordings Jazz/Impro Albert van Veenendaals label Minimal Damage is vernoemd naar zijn invloedrijke album uit 2010, waarop de