Het was op zich een heel goed idee. Locatie: de monumentale St. Joriskerk, hartje Amersfoort. Laat twee toetsenvirtuozen, Mike Boddé en Peter Beets, afwisselend op kerkorgel en op piano, samen improviseren met twee saxofonisten, Ko Mr. Saxman en Sanpond, de eerste een oudgediende en de tweede een beloftevolle nieuwkomer, beide uit Thailand. ,,Het wordt een melting pot, ofwel totale anarchie’’ beloofde Boddé voor aanvang.
Tekst: Peter Schong, Dietmar Terpstra
Foto’s: Peter Putters, Nico Brons, Cees Wouda
Het wordt sowieso hondsmoeilijk, voorspelde Boddé alvast. En al bij het eerste stuk, een blues in F geinspireerd door Charlie Parker, bleken de verwachtingen hoger dan de uitkomst.
Zowel Boddé als Beets zijn gewoon om nogal veel noten te spelen op hun instrument, en dat, in combinatie met de natuurlijke, nogal overweldigende galm van de kerk, zorgde voor een zompig geluidsbeeld waarin iedere nuance verloren ging. Beets had het waarschijnlijk wel door, ‘’kunnen we dit de mensen wel aandoen?’’ Maar het massaal toegestroomde publiek, de kerk zat waarschijnlijk voller dan op zondag het geval zal zijn, onderging het manmoedig.
Geluidsbrij
Het was jammer voor de beide saxofonisten, Ko maakte er nog het beste van, maar Sanpond kwam in het stuk maar amper voor. Ze vonden in de geluidsbrij geen ruimte voor hun lyrische improvisaties. ‘Wellicht het onverwachte muzikale hoogtepunt van het festival’ stond in de brochure. Dat was het niet, hoe de musici ook hun best deden. Iets van magie ontstond toen de beide toetsenisten gas terugnamen, en Sanpond een bluesy ballad speelde, want dat kan-ie goed. Misschien is de Sint Aegtenkapel toch een betere plek voor dit soort, op zich interessante experimenten.
Ernesto Montenegro
Tegelijkertijd speelde de Poolse saxofonist Sylvester Ostrowski & Friends op het Lieve Vrouwekerkhof. Dat bleef wat tam. Misschien door het vroege tijdstip? Alleen de magistrale gitaarsolo op de bluesstandard I put a spell on you was daadwerkelijk betoverend. Nee, neem dan La Local Jazz Band da Canarias, die direct swingend uit de startblokken gaat met spetterende solo’s van o.a. trompettist Ernesto Montenegro.
World Jazz Summit met o.m. South African Allstars
De World Jazz Summits met Zuid-Afrikaanse talenten zijn onderhand een traditie op het Amersfoortse jazzfestival geworden en zijn altijd een muzikaal hoogtepunt. Ook dit jaar stelden ze niet teleur. Er werden stukken gespeeld van Hugh Masekela en Miriam Makeba, maar ook eigen composities. Trompettist Darren English en saxofonisten Karlah Nhlamulo Rametsi en Nhlanhla Mahlangu zijn namen om in de gaten te houden. Dat geldt ook voor pianist Thapelo Khumisi, die met Mahlangu in de late uurtjes ook opdook bij de jamsessie in de Observant, waar het dak eraf ging met improvisaties op de klassieker Chameleon van Herbie Hancock.