Both Sides Now
ZenneZ Records
Jazz
Het wordt echt tijd dat arrangeur en dirigent Joan Reinders ook landelijk de status krijgt die hij verdient. Tegenover zijn geboortehuis in Gramsbergen staat een restaurant dat net een Michelin-ster heeft gekregen, dus niets weerhoudt ons om deze man uit Overijssel alle eer te geven. Dit album, weliswaar op naam van zangeres Marjorie Barnes, is in Reinders’ vakgebied zonder meer een grootse prestatie. Onlangs demonstreerde Reinders met Bleeding Amazonia al dat hij in staat is een indringende en gewetensvolle suite te schrijven. Deze keer zorgde hij voor de omlijsting van twaalf songs uit het American Songbook en de jazzcanon die Marjorie Barnes de kans geven om demonstreren wat een gerijpte stem met een song kan doen. Barnes kwam in 1975 vanuit New York als lid van de vocal group 5th Dimension naar ons land en is al een dikke halve eeuw actief als ster in de musical- en jazzwereld. Die doorleefdheid kun je horen in haar stem, maar ook in de manier waarop ze de finesses en onderliggende betekenis van songs als Smile, Something To Live For en How Do You Keep The Music Playing? een extra dimensie kan geven. Maar evenzeer is dat de prestatie van Reinders, die zijn Millennum Jazz Orchestra niet alleen een begeleidings- maar ook een swingend jazzorkest laat zijn. De creatieve manier waarop hij Moon River een nieuw jasje aantrekt is zonder meer lumineus. En de arrangementen voor Something To Live For (van Billy Strayhorn) en Detour Ahead zijn van topklasse.
Coen de Jonge
Staples Jr. Singers
Searching Luaka Bop Soul Het twee jaar geleden uitgebrachte When Do We Get Paid van Staples Jr. Singers trok wereldwijd de aandacht. Het ging hier