Sankofa
Far Out Recordings
Afrojazz
De Braziliaanse pianist Amaro Freitas vertelt met zijn derde album het verhaal van zijn voorouders dat teruggaat tot de tijd van de slavernij. En dat Brazilië niet het ware verhaal vertelt over zwart Brazilië. Met percussief pianospel doet hij dat bijvoorbeeld in Baquaqua en Ayeye (Viering in de taal van de Yoruba). In Vila Bela verwijst hij naar een slavenopstand in de 18e eeuw in de Mato Grosso. Zijn door Thelonious Monk beïnvloede pianospel wordt ondersteund door Jean Elton (bas) en Hugo Medeiros (drums). Samba of bossanova hoor je niet terug, hij is wel beïnvloed door Braziliaanse stijlen als frevo en maracatu. En door Hermeto Pascoal. In Batucada is zijn spel zeer opzwepend en gebruikt hij de piano het sterkst als melodisch percussie instrument. De slottrack Nascimento is een mooi, rustig eerbetoon aan Milton.
Rik van Boeckel

Rein de Graaff
Sippin’ At Bells Timeless Zoals pianist Rein de Graaff (1942) bij zijn inmiddels spaarzame concerten elke keer zegt: “Wij spelen alleen maar jazz uit de