‘Open Channels’ heet de nieuwe single van fusionformatie BADBADNOTGOOD. De Canadezen spelen dit jaar op North Sea Jazz Festival, Lowlands en op 2 december staan ze met hun ‘Talk Memory-tour’ in TivoliVredenburg. Lees hieronder een deel van wat Leland Whitty in Jazzism over ‘Talk Memory’ te zeggen had.
Whitty, de blazer en gelegenheidsgitarist van de groep, blijft nuchter onder de comeback van de Canadese fusionformatie, zeker gezien het feit dat die comeback staat als een huis. Hij vertelt over de veelbewogen weg van ‘IV’ (2016) naar ‘Talk Memory’, die leidde langs het vertrek van bandlid Matthew Tavares, een intensieve tour van meerdere jaren, het herontdekken van het compositieproces en de nieuw aangewakkerde liefde voor Black Sabbath.
‘Talk Memory’ zat al lang in het vat.’ Leland Whitty vertelt dat het schrijfproces ruim twee jaar duurde. ‘We wilden met sterke ideeën de studio intrekken, juist omdat we dan de vrijheid zouden hebben om experimenteren.’ Whitty stelt dat de lange periode van touren na het vorige album het geluid van ‘Talk Memory’ heeft bepaald. ‘Omdat we zo lang met hetzelfde materiaal langs de podia gingen, zochten we naar manieren om de muziek levend te houden. Veel nummers werden langer uitgesponnen en we creëerden veel ruimte voor improvisatie. Daar is onder andere ‘Signal From The Noise’ uit voortgekomen. Chester Hansen speelde een solo-improvisatie op de bas, dat na een aantal maanden uitgroeide tot de groove die je nu hoort in het middenstuk van de single.’
Anders dan de lange voorbereidingsperiode, verliep het opnameproces rap. ‘We hebben nauwelijks tweede takes van dit album. Het moest er in een keer uit. De studio nodigt uit tot perfectionisme. Vaak speel je wat gereserveerd, omdat alles zo genadeloos op de opname komt te staan. Je voelt je wat naakt. De neiging om dit te compenseren met voorzichtig spel of het eindeloos overdoen tot alles goed gaat, ontstaat daardoor vrij snel. Op dit album wilden we daar juist tegenin gaan.’
Op voorganger ‘IV’ is het geluid van BADBADNOTGOOD soms wat steriel. Het is een album waarop de studio heel duidelijk wordt gebruikt als instrument. Dit levert sterke sonische resultaten op, maar het neemt soms wat van de energie weg waar BADBADNOTGOOD om bekend staat. ‘Bij Talk Memory’ is juist gekozen voor een werkwijze waarin spontaniteit en risico nemen centraal staan.
Bekijk ‘Open Channels’ hieronder: