The Color Of US Suite
Criss Cross Jazz/Challenge Records
Jazz
Dit is een kunstwerk met een boodschap, een proeve die door slagwerker Donald Edwards (Louisiana, 1966) is afgelegd met behulp van pianist Anthony Wonsey, gitarist David Gilmore, saxofonist Abraham Burton en bassist Ben Wolfe. Centraal staat het idee van freedom, dat glorieuze begrip dat zoveel kwaadheid en teleurstelling maar ook liefde en hoop kan oproepen. De drummer was al te horen op twaalf albums van Criss Cross, waarvan twee (Evolution Of An Influenced Mind en Prelude To Real Life) op eigen naam; dit is zijn derde op dit label als leider. In meer opzichten een betekenisvol album; het markeert op overtuigende manier de doorstart van Criss Cross na de dood van founding father Gerry Teekens, en tegelijkertijd wordt gedemonstreerd hoe jazz tegemoet kan komen aan actuele urgentie. Donald Edwards schiep een suite van tien stukken, waarvan er zeven titels kregen die de diverse kleuren van de Amerikaanse bevolking weergeven. Als introductie fungeert Little Hopes, een stuk waarin dochtertje Sophia de (soms valse) hoop op verandering uitspreekt, en aan het slot krijgt het verlangen naar een mooie en vreedzame toekomst vorm in Finding Beauty en Hurricane Sophia. Het eigenlijke slot van de suite is Tan, een compositie waarin een opzwepende voordracht van Frank Lacy is gemonteerd met het verhaal van de US Suite. De inzet van de musici is kolossaal; gitarist Gilmore is in zijn element, en saxofonist Burton roept soms de herinnering aan John Coltrane op, in diens vrijheidslievende platen. Drummer Edwards zelf laat horen dat hij in 1994 niet voor niets de Louisiana Arts Ambassador’s Award won.
Coen de Jonge
Casiopea – P4
Right Now Hats Unlimited Jazz/Fusion In 45 jaar onderging de wereldvermaarde Japanse fusionband Casiopea diverse personeelswisselingen, waarbij sommige leden tot twee keer toe terugkeerden. Casiopea